Förra året tog jag mig en liten promenix på cirka 40 mil Siena-Rom-Velletri ,på pilgrimsleden Via Francigena som startar i Canterbury i England. Nu fortsätter jag några dagar från där jag slutade, Leden har varit känd sedan 800-talet, då den engelske munken Cedric skrev ner detaljer om sin vandring genom Europa till Rom. Leden fortsätter ner till den italienska  klacken med nästa mål Jerusalem. Denna led är inte att jämföra med den södra leden till Santiago de Compostela i Spanien, här
är det betydligt färre som vandrar och är
är mindre kommersialiserat, på gott och ont. Det goda är att det inte är horder av vandrare som vandrar (Santiago de Compostelas dagsrekord är 2800! pilgrimmer) och nackdelen är att det kan vara lite svårt att hitta logi på helgerna då italienarna är ute o rör på sig. Totalt vandrar cirka 36-40.000 personer per år på den italienska delen.

Tog tåget från fantastiska Rom till Velletri, en resa på dryga timmen.
(null)

Bodde lite utanför staden o hörde att det stojades vid en fotbollsplan o det visade sig vara en match i italienska gärdsgårdsserien.  Bra teknik, snabba o sisådär spel och intensivt och grinigt. Tappade räkningen vid 10 gula kort…
(null)

Efter sedvanlig italiensk frukost så började jag vandra och det var en ganska varierad tur men inte jättevacker i mina ögon till att börja med. Ganska tät vegetation och inte så kuperat första milen. 
(null)

Tog en ganska lång mat paus i Giulianello, men sedan började det stiga och det blev småjobbigt då det var mycket på asfaltvägar. Fin utsikt blev det dock mot havet o pontinska slätten. Total vandrad sträcka 23 km.
(null)

Cori blev en fin upplevelse med fin utsikt, trevligt torg där verkligen alla åldrar sitter o tjatar med varann.
(null)
(null)

Cori har också ett mycket känt tempel, antikens hjälte Herkules tempel, byggt innan Kristus.
(null)

Bodde  bra på ett B&B, Minerva Domus, som låg i ett verkligt  gammalt hus.  Där bodde också de vandrare jag träffat på tidigare under dagen, en italienare och holländare som vandrade ihop.

(null)



Kommentera

Publiceras ej