Sensommaren är nog den absolut bästa  tiden för att åka till fina platser i Sverige. Temperaturen är behaglig, vattnet fortfarande uppvärmt, de värsta flockarna av turister är borta och restauranger öppna. Nu i slutet av augusti åkte jag ner till mina kusiner på Öland och passade då på att även besöka bland annat Karlskrona. 

Jag präntar här ner kort om promenixer/ vandringar som jag gjorde.

Öland:
Jag bodde på den norra delen av Öland, Djupvik, norr om Köpingsvik. Ett område vid kusten där stenhuggeriet varit igång i århundraden och där spåren av brytningen syns än. Det är en del stugor efter kusten men de ligger inte speciellt tätt. 

Jag vandrade efter kusten och där finns stigar och småvägar alldeles vid havet och det är enkelt att knata långa sträckor. Det dyker upp en del vandrare och cyklister, under semestertider är det nog tämligen fullt efter vägarna.

Vi åkte även upp till Trollskogens naturreservat längst upp i norr, ett väldigt vackert naturområde vid havet med vackra förvridna tallar. Det går att få ihop 6-7 km stig här.

 I närheten ligger också fyren Långe Erik. Vackert även där, men varför ska alla stapla stenar på varandra vid stranden, det är verkligen en vana som jag inte förstår!


Kommentera

Publiceras ej