(null)

Sensommaren är bästa tiden i Sverige! 
Fortsatte min tur från Öland ner till Karlskrona i go sommarvärme. Jag var här för några år sedan och tänkte redan då att det vore intressant att få se lite av skärgården utanför.

Så jag tog den lilla bilfärjan ut till Aspö (gratis) och bokade upp boendet på STF lotsstationen, ett boende med en fantastisk utsikt över havet och skärgården. Jag bodde långt upp i huset och längst upp så finns det ett samlingsrum med utsikt åt alla håll. Trevlig personal,bra frukost, trevlig trädgärd, behöver inte så mycket mer!

Då jag gillar att vandra för att se mig omkring så gick jag runt Aspö, vilket var en promenad på dryga milen på småvägar och stigar. Tog en lång fika på en brygga vid Gåraviksviken, lugnt o skönt.  Mitt på ön ligger också Kustartilleriets museum. Fin omväxlande vandring i glimrande väder blev det.


 Ön stänger ner i slutet av augusti, men ICA har ett ok sortiment av sallader o färdigrätter.

Marin museet i Karlskrona:
Ett ganska nytt museum och i mitt tycke ett fantastiskt sådant! 
Förutom en pedagogiskt upplagd historia över Sveriges marin som grundlades av Gustav Vasa på 1520-talet då Sverige köpte in fartyg med manskap o allt av Hansan till dagens marin.
Speciellt gillade jag ubåtsavdelningen, där Sveriges första ubåt 
"Hajen" ligger plus en svensk ubåt av Neptunklassen också finns utställd. Oj, så stor och ändå så är svenska ubåtar små i jämförelse med många andra!

Karlskrona är en trevlig stad och vandra runt i, speciellt vid det tidigare militärområdet Stumholmen med fina gamla hus och närheten till havet, men det har jag skrivit om tidigare.

Kommentera

Publiceras ej