Vadstena är en liten fin stad som jag tycker om sedan tidigare och nu så styrdes kosan dit igen, denna gång med min dotter Pauline och hennes sambo Oscar. Då vi reste mitt i semestersäsongen så trodde jag att det skulle vara packat med semesterfirare.  Men tog fel, visst var det folk i stan men inte så det störde och det var en mysig stämning.

Vi bodde denna gång på Birgittasystrarnas gästhem, ett tyst och lugnt ställe alldeles vid Vätterns strand. Här finns bara enkelrum och det ska vara tyst 22.00. Skönt! Inte långt därifrån ligger det klassiska klosterhotellet, det är mer lyxigt och utan krav på tystnad tidigt. Gästhemmet har en lugn och fin inhägnad trädgård och om man vill kan vara med på mässorna.
Gillade stället!
(null)

Vadstena ordar jag inte så mycket om, det har jag och andra gjort förut, men det är en stad med anor tusentalet år bakåt i tiden och den mest kända personer är den heliga Birgitta. Klosterområdet är fantastiskt fint och man kan verligen känna historiens vingslag. 
Klosterkyrkan är för att vara i Sverige en mäktig upplevelse och byggd redan på medeltiden.
(null)

Slottet är från Gustav Vasas tid och är välbevarat. Passar ju bra i år, 500 år sedan Gustav Vasas trontillträde.
(null)

Vi tog även bilen till Omberg och vandrade runt berget, förbi Ellen Keys hus och upp på berget och även med en kort avstickare till Alvastra klosteruin. 
(null)

En omväxlande  runda på dryga 15 km med fin utsikt över slätten på toppen.
(null)


(null)

Kommentera

Publiceras ej