(null)


Att åka tåg/tågluffa är ju något som många pratar om numer och det är också flera som bett mig att beskriva hur tågresande med interrailkort går till i praktiken efter att jag kommit hem från en tågtripp genom Europa. Först kommer lite allmänna betraktelser, sedan mer i detalj hur det går till!

Jag är ju något av en tågnörd …det är nog få + 60 som blir lite kissnödiga av spänning när ett franskt TGV kommer inglidande på en station! Har gillat att åka tåg ända sedan jag var liten grabb, det är något speciellt med järnvägar. Tåg till Norrbotten och släkten, tågluffar på 70- och 80-talen, tåg under värnplikten och studietiden och passar alltid på åka tåg när jag är i andra länder om det ges tillfälle. Mitt favorittåg är så kallade loktåg, alltså typ våra intercitytåg med ett riktigt lok längst fram….

Att "tågluffa i Europa" 2022 är inte riktigt som det var på 70- och 80-talet. Ingen överraskning direkt det, det är inte bara att hoppa på ett tåg numer, det krävs lite planering och platsbokning om det ska åkas längre sträckor med snabb- och fjärrtåg. Lokaltåg är lättare naturligtvis…men allt går att ordna och jag bokade bara någon dag innan (lågsäsong). Men lika roligt och intressant är det som förr! Livet utanför stationerna, alla människor…
Samordningen mellan de olika ländernas bokningssystem behöver dock förbättras och fortfarande går det t.ex inte att leta efter tidtabeller i Grekland och Irland o i Spanien kommer inte alla avgångar med i Eurrailappen. Kapaciteten behöver också utökas då tågåkandet ökar från år till år. Nu säger ju EU och de olika ländernas regeringar att det ska storsatsas på tåg och samordning, det går lite trögt med detta dock.

En sak som jag upptäckte omedelbart är att det är mycket mindre mobilprat och mobilplingande på tågen än i Sverige, det tas mycket mer hänsyn av resenärerna gentemot andra. Underbart! (I Spanien, Frankrike, Tyskland gällde detta, i Danmark är det ungefär lika illa därvidlag som hemmavid).

Sverige
X2000 och i viss mån även X3000 har en bra komfort och även så intercitytågen. Reginatågen som t.ex trafikerar Göteborg - Karlstad gillar jag dock inte! Enkelt bokningssystem är det vad gäller platsbiljetter och gör så här om du är priomedlem eller ej vid resa ut och in till Sverige:
Gå in på sj.se, gå inte inte till SJ-appen och på förstasidan av bokningen så markerar du resväg, interrailkortsnummer och prionummer. Tänk på att resdag i Sverige även den räknas som interraildag.
(null)


Danmark: Gillar inte danska tåg. Öresundstågen efter västkusten undviker jag alltid.  Fulaste tågen och de är dessutom ganska obekväma! Dock så är det enkelt boka platsbiljetter i Danmark.Trånga sektorn är transporten Köpenhamn-Hamburg, så boka i tid om det är semesterperiod eller helg!
(null)

Tyskland: Ordnung gäller där. Ladda ner DBs app och boka platsbiljetter, enkelt och billigt. En varning dock! Sommaren 2022 får alla tyskar åka obegränsat på all kollektivtrafik för 9 eur/månad (dock ej snabbtågen). Klokt på ett sätt, men det kommer bli lätt kaos…, det är mycket folk på tågen redan innan detta, så boka långt i förväg sommaren 2022 i Tyskland, det är mitt tips. Bra klass på snabb- o fjärrtågen.
(null)


Spanien: Mycket bra klass på snabbtågen (340 km/h) och bra svensk klass på regionaltågen. Ingen app- eller nätbokning…Platsbiljetter behövs och bokas på station, det tar tid på de stora stationerna det…eller per telefon och hämtas därefter på station. Det går inte att boka med hjälp av svensk resebyrå. Observera att det ibland är säkerhetskontroll/röntgen på fjärrlinjer så lägg på lite tid när du ska åka.
Åkte även lite tåg i Baskien med det lokala bolaget, Euskotren. Härliga vyer och bra tåg!.
(null)

Frankrike: Långlinjerna är snabba och bekväma även om snabbtåget TGV (330 km/h) var lite trängre än jag trodde. Platsbokning på station eller SNCFs app. Svenska resebyråerna har inget avtal så att de kan hjälpa till med bokningar ( maj 2022). Antagligen beroende på tjafs om ersättningar.
(null)

Nattåg:
Efter att Tyskland la ner det mesta av sina nattåg 2016 så är det magert med sådant i norra Europa. "Snälltåget" kör från Stockholm till Dresden i september och till Berlin dagligen i sommar. SJ ska köra Stockholm till Berlin med start senare i år. Österrike köpte tyskarnas sovvagnar och de utökar nu efter hand tågtrafiken i mellaneuropa. Från Paris och söderut så finns det bättre och fler sovtågsförbindelser. Från oss som bor i västra Sverige och vill ner till södra Europa så är det bara pallra sig ner till Köpenhamn för att kunna sova bort lite resväg på resan söderut alternativt ta sig ner så snabbt som möjligt med snabbtåg till Paris. 
(null)

Så blev det äntligen dags att inhandla ett interrailkort😃
Jag hade tidigare bokat en vandrings-och yogaresa nere i södra Spanien och flög ner till Malaga och reste efter vandringsveckan hem med tåget genom Europa. Roligt och spännande och gott att kunna planera efter hand! I Madrid tänkte jag t.ex bara stanna över natten i, men då jag upptäckte att Picassos berömda målning "Guernica" plus diverse andra berömda målningar av Dali, Miro osv  hängde på museet Sofia Reina 100 meter från hotellet där jag bodde så stannade jag kvar en förmiddag där och kunde se konst i världsklass. Fördelen med att åka tåg!

Köpa interrailkort är enkelt. Gå in på https://shop.europarunt.se/?utm_source=sj&utm_medium=webbsida&utm_campaign=tag-utomlands och välj antal dagar som du ska resa. Jag valde ett sju resdagars mobilkort (pappersreskort kan beställas) med resor inom en månads tid, då jag tänkte stanna på tre, fyra ställen på vägen hem. Kom ihåg att resdagar i Sverige räknas som resdag också.
Kortet kostade 3.355 kronor (lite pensionoch till det kom platsbiljetter till snabbtågen, totalt cirka 400 kronor.

Därefter kommer ett bekräftelsemail med aktiveringskod för mobilappen
Railplanner.
(null)


I Railplanner så kan man söka efter avgångar och sökfunktionen är mycket enkel. Obs! Kolla för säkerhets även på respektive lands hemsida för järnvägar, t.ex Renfe i Spanien och Sncf i Frankrike. I Spanien saknades några avgångar med snabbtåg i Railplanner t.ex. Om det inte går att ladda ner sträcka på appen eller avgång saknas så går den att lägga in manuellt. För att kunna åka tåg behöver du lägga in avgången och trycka på min resa så att en qrkod produceras som gäller som färdbiljett.I appen markerar du när det är dags att utnyttja resdag.
(null)

Platsbiljetter:
Det krävs på i princip alla snabb- och fjärrtåg.
De bokas i respektiva lands bokningsappar eller köps på stationen som i Spanien. Det går också att ta hjälp av Europarunt på 08-53525300, eller online på trainplaet.com. När jag reste maj 2022 så kunde dessa inte hjälpa till med reservationer i Spanien och Frankrike, troligen beroende på ersättningstjafs.  Det finns också på tåg specialiserade privata resebyråer t.ex Resebutiken Centralen i Kalmar 0480-362210, Tågbokningen 0771-757570 och Alingsås resebutik 0322-10221 som kan hjälpa till med bokningar. 
Det går alldeles utmärkt att fixa det själv, även om det är lite knöligt emellanåt.
Här finns listan över vad som gäller i olika länder: