Så var det dags att för första gången åka till Kanarieöarna, det vill säga Gran Canaria.
Erkänner villigt att jag har haft fördomar om dessa öar, ett sönderturistat och ointressant resmål kändes det som, men nu då pandemin gjort resor mot sydostasien omöjliga så kändes det rätt att dra söderut för att förkorta den värsta delen av den mörka och kalla tid vi skandinaver kallar vinter.

Vi började med att tillbringa några dygn i Las Palmas,  ca 45 min med buss från flygplatsen. Behövde ta det lite lugnt då jag kom direkt från volleybollturnering i Finland, sliten med stela och värkande ben. Vi bodde i ett lätt bedagat och lyhört hostel med ett glimrande läge nära Las Canteras, vilket är en lång strand/ strandpromenad med fina badmöjligheter och massor av restauranger. Fortsätter man norrut så kommer man till mer stillsamma trakter utan hus. Turistiskt, absolut, framför allt efter stranden,  men inte så det störde.  (null)
En av kvällarna var vi på jakt inne i staden efter tapas och hamnade på ett stimmigt och mysigt torg, Plaza Farray,  med i princip bara spanjorer och åt glimrande god tapas, så det finns bra alternativ om man vill komma ifrån.

(null)

Vi besökte också Las Palmas akvarium, vilket måste vara bland de största, bästa och mest intressanta inomhusakvarierna som finns. Välskött och med både söt- och saltvattenakvarier. Väl värt ett besök!

Efter Las Palmasvistelsen så väntade en dryg timmes bussresa ner till Puerto Rico nere på sydvästkusten. Vi åkte förbi t.ex San Augustin  och Maspalomas och det var lätt deprimerande att se hur könlöst och enahanda man byggt områdena.
Väl framme i Puerto Rico så tog vi taxi från busstationen till vårt hotell Apartamento Natural Park som ligger längst upp mot bergen, så det var enkelt att komma sig ut för att vandra vilket jag tyckte var det bästa med Puerto Rico. Staden är full av framför allt äldre norrmän och skandinaver och servitörerna pratar svenska vilket stör mig, men känns nog säkert tryggt för den som inte är så bra på engelska/ spanska. Ta sig runt är enkelt med buss och taxi. Taxi är oförskämt billigt! Klimatet här är stabilt, varmt och gott med 345 soldagar om året, så kan förstå att folk dras hit, även om staden som sådan är en stad bestående av hotell och andelslägenheter.  Lätt sätt fly kylan och mörkret!
(null)

Vandring ja, vi gick ett antal turer runt Puerto Rico. Norskeplassen och sockertoppen ligger drygt 3,5 km från centrum med en stigning på drygt 370 meter. Det är väldigt torrt o grusigt, men landskapet är vackert o dramatiskt! Förutom rundturerna så går det också att gå över bergen mot Mogan och ta bussen tillbaks.

Vi bokade även en vandring i bergen med Rocky Adventures. De kör tre vandringar i veckan och vi gick onsdagsturen upp till de högsta delarna av Gran Canaria, Roque Nublo, drygt 1900 meter över havet. Det var en bussfärd på drygt en o en halv timme först upp till cirka 1200 m.ö.h.
Vandringen var stundtals brant, men med normal kondis fixar man det.
Tur med vädret gjorde att utsikten var  fantastisk över bergen och havet och Teneriffa syntes. Trevlig och vacker vandring, men för mycket folk i gruppen enligt min mening, så kolla med arrangören innan ni bokar.

(null)

En delfintur ut på havet hann vi med. Ingen stor mängd denna gång, 8-10 delfiner, men ingen flock. Trevlig tur på stora havet o några blev riktigt sjösjuka på båten. Goa dyningar!

Vi tog också en tur till Puerto Mogan med båt, cirka 30 min från Puerto Rico. En mysig liten stad,  men tyvärr alldeles för mycket turister  i mitt tycke.

Sammanfattningsvis så förstår jag att folk åker hit och får sol och ljus under vår vinter och bergen är fina. Men vissa hotellområden på ön skulle jag inte sätta min fot i om jag så finge betalt!