Det är närmare 40 år sedan under tågluffarperioden i mitt liv som jag för första gången  besökte Grekland.. Sedan dess har jag med jämna mellanrum besökt detta land. Det är ett land som sällan gör mig besviken o då det händer rör det sig om könlösa massturistområden som finns här o där. Södra Kreta är trevligare, vattnet är klarare o det är lite billigare än i norr o det är färre turister. Loutro är för övrigt en annan höjdarplats i denna del av Grekland som jag skrivit om tidigare.

Kosan styrdes denna gång till sydöstra Kreta, till byn Makro Gialos
(uttalas Makroialos). Det har byggts en ny flygplats i Sitia på nordöstra Kreta som gör det enklare att ta sig till Makro Gialos än tidigare. Transfern från Sitias flygplats tar cirka 50 minuter.Sitias flygplats är totalt könlös dock...Bästa tiden här är maj o juni, en bit in i juli och september.

Byn ligger i en vik o i den bortre östra delen ligger tre lite större hotellanläggningar, bland annat Sunwings stora barnvänliga hotell. Vi bodde på ett trevligt familjärt hotell, Villea Village,  i den centrala delen av byn. Ett mycket mysigt hotell med en liten altan mot en innergård fylld med olivträd där cikadorna lät från morgon till kväll. Ett bra ställe att ta d lugnt på o utgå ifrån. Frukosten är riktigt bra o en rejäl pool finns också  om man vill ta sig ett dopp i en sådan.
(null)


Hotellet ligger ca 100 meter från en ok strand för tex ett morgondopp, men är inget ställe att spendera någon längre tid på. Gå istället till Green beach till öster om byn, lugnt o vackert, eller till den strand som ligger till väster om byn. Det finns tavernor på båda ställena.
(null)


Vad gör man här? Tar det lugnt, äter god mat ( finns två riktigt bra restauranger) o vandrar.

En kväll vandrade vi i Pefkiravinen som enkelt går att nå från Villea Village, 
En trång fin ravin på 7 km att vandra i, välmärkt o lite knixig på några ställen. Med hyrbil når man fler fina vandringsleder.
(null)


Vi tog bussen in till Ierapetra ( ca 40 min) , den sydligaste staden i hela Europa. Södra Kreta ligger de facto på samma breddgrad som tex Tunisien. Strövade ikring i den äldre stadsdelen vid hamnen, ett  trevligt o lugnt område och lite i citykärnan. Många båtutflykter utgår härifrån o du är inte ensam på de båtarna...Ierapetra var värt en dags besök utan tvekan i alla fall.
(null)


Sammanfattningsvis, ett trevligt ställe att spendera en vecka och komma ner i varv! Åker jag dit igen så kommer jag nog ta en hyrbil, för att kunna se sig mer omkring, men denna gång var det lugnet som prioriterades.




Skickat från min iPad


Kommentera

Publiceras ej